طرز استفاده از موکاپات سوپاپ دار

فهرست مطالب

موکاپات (Mokapat) یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دم‌آوری نوشیدنی است که از آن برای درست کردن قهوه شبیه به اسپرسو استفاده می‌شود. در این روش با عبور آب جوش تحت فشار از دانه‌های قهوه آسیاب شده، عصاره‌گیری انجام می‌شود. این دستگاه عملکردی مشابه اسپرسو ساز برقی دارد. با این تفاوت که فشار وارد شده توسط موکاپات 1.5 بار است، در حالی که فشار ایجاد شده توسط اسپرسو ساز 9 بار برآورد شده است. لذا غلظت قهوه ایجاد شده توسط اسپرسوساز بیشتر از Mokapat است، اما عطر و طعم نوشیدنی آ‌ن‌ها با یکدیگر هیچ فرقی ندارد. ما در این مطلب طرز استفاده از موکاپات سوپاپ دار را آموزش داده‌ایم.

طرز تهیه قهوه با موکاپات سوپاپ دار 

دستگاه قهوه جوش روگازی یا موکاپات دارای سه جزء اصلی شامل محفظه دیگ آب، سبد و محل عصاره‌گیری (پارچ) است. برای اینکه با Mokapat یک فنجان اسپرسو خوش عطر و طعم درست کنید، باید 5 مرحله زیر را پشت سر بگذارید:

  • دیگ آب Mokapat روگازی را شسته و تا زیر سوپاپ اطمینان آن آب کنید.
  • درون سبد دستگاه دانه‌های آسیاب شده قهوه بریزید. در این مرحله هیچ فشاری به محتویات درون سبد وارد نکرده و تنها روی آن‌ها را صاف کنید.
  • عصاره گیر دستگاه را در جای خود قرار داده و آن را محکم ببندید.
  • Mokapat را روی شعله گاز با حرارت کم بگذارید و تا بیرون ریختن عصاره نوشیدنی از داخل عصاره گیر صبر کنید. در این شرایط نوشیدنی شما آماده نوشیدن است.
  • حتما دقت داشته باشید که بلافاصله پس از بیرون آمدن کف از دریچه عصاره گیر باید زیر شعله گاز را خاموش کنید. این امر باعث می‌شود که غلظت نوشیدنی از بین نرود.

نکات قابل توجه در هنگام استفاده از موکاپات سوپاپ دار

موکاپات یک دستگاه دم‌آوری قهوه مقرون‌به‌صرفه و ساده شناخته می‌شود که یک نوشیدنی خوشمزه و غلیظ را در مدت کوتاهی برای شما تهیه می‌کند. در هنگام استفاده از این وسیله باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • برای درست کردن اسپرسو برای یک نفر از موکاپات تک نفره استفاده کنید. زیرا عملیات عصاره‌گیری در دستگاه‌های بزرگتر با توجه به حجم مواد برای یک نفر به خوبی انجام نمی‌شود. همچنین نباید برای تهیه نوشیدنی برای چند نفر، قهوه جوش‌های روگازی کوچک یا تک نفره به کار ببرد.
  • میزان درجه آسیاب دانه‌های قهوه نیز مهم است. درجه آسیاب خیلی ریز برای قهوه ترک، درجه درشت برای قهوه فرانسه و درجه متوسط برای اسپرسو مناسب است. اگر درجه آسیاب مناسب نباشد، عصاره در زمان نوشیدن به صورت جرعه جرعه از دستگاه خارج می‌شود.
  • پودر اسپرسو را داخل سبد خیلی فشرده نکنید. زیرا فشرده‌سازی بیش از حد باعث می‌شود که بخار آب به خوبی از دانه‌ها عبور نکرده و عصاره‌گیری به خوبی انجام نشود. بهترین کار صاف کردن روی پودر است.
  • بهتر است که برای درست کردن قهوه ترک از موکاپات استفاده نکنید. زیرا آب به سختی از دانه‌های ریز این نوع نوشیدنی عبور کرده و یک نوشیدنی بسیار رقیق به شما تحویل می‌دهد.
  • به هیچ عنوان روی سبد اسپرسو فیلتر نگذارید.
  • به شما توصیه می‌کنیم که آب داغ و نه جوش داخل محفظه دستگاه بریزید.
  • داخل Mokapat شیر نریزید. با این کار پروتئین و چربی شیر به منافذ ریز دستگاه وارد شده و بیرون آمدن عصاره بسیار دشوار می‌شود.
  • 5 ثانیه پس از شروع عصاره‌گیری توسط دستگاه زیر اجاق گاز را خاموش کنید. با این کار اسپرسو غلیظ‌تری خواهید داشت.

در نظر داشته باشید که با مراجعه به بخش فروشگاه وبسایت قهوه زیپان، می‌توانید علاوه بر انواع موکاپات، به مجموعه‌ای از وسایل جانبی قهوه ساز با کیفیت بالا نیز دسترسی پیدا کنید تا تجربه دم‌آوری قهوه شما کامل‌تر شود.

بهترین درجه آسیاب قهوه موکاپات

سایز آسیاب دانه‌های قهوه تاثیر زیادی روی عطر و طعم نوشیدنی شما دارد. انتخاب درجه آسیاب مناسب به نوع دستگاه مورد استفاده برای دم‌آوری اسپرسو وابسته است. برای مثال در Mokapat باید از دانه‌های درشت‌تر از دستگاه خانگی و ریزتر از فرنچ پرس استفاده کنید. شما عزیزان می‌توانید هر ترکیبی از قهوه را با درجه آسیاب دلخواه خود از فروشگاه اینترنتی قهوه زیپان بخرید. همچنین در این فروشگاه انواع دستگاه دم‌آوری قهوه و لوازم جانبی آن‌ها به فروش می‌رسند.

نحوه شستشوی موکاپات

حال که با طرز استفاده از موکاپات سوپاپ دار آشنا شدید، نوبت به یادگیری نحوه شستشوی آن می‌رسد. با وجود ساده به نظر رسیدن پروسه شستشوی Mokapat، نکاتی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. برای شستن این وسیله نیازی به استفاده از مایع ظرفشویی یا مواد شوینده دیگر نیست. در واقع تنها کافی است که بعد از هر بار دم کردن اسپرسو، موکاپات خود را فقط با آب داغ و دستمال بشویید. البته استفاده از مواد شوینده، هر چند وقت یکبار نیز ایده بدی نیست.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

جدیدترین محصولات زیپان

۲.۱۵۶.۰۰۰ تومان

۲.۱۶۶.۰۰۰ تومان

۲.۲۵۶.۰۰۰ تومان

Original price was: ۴۸.۰۰۰ تومان.Current price is: ۴۳.۰۰۰ تومان.